]]>

Szukaj w:

Urząd Miejski w Warce

Wybierz formularz z listy formularzy na dole strony.

Urząd Miejski w Warce

OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI

Zgłoszenie urodzenia dziecka

Ogólny opis

Zgłoszenie urodzenia dziecka

Opis skrócony

  1. Podstawę sporządzenia aktu urodzenia stanowi pisemna karta urodzenia dziecka/karta martwego urodzenia, wystawiona przez podmiot wykonujący działalność leczniczą, potwierdzająca fakt urodzenia dziecka oraz datę i miejsce urodzenia.
  2. Zgłoszenia urodzenia dziecka należy dokonać w terminie 21 dni od dnia urodzenia, w przypadku dziecka martwo urodzonego zgłoszenie powinno nastąpić w ciągu 3 dni.
  3. Do zgłoszenia urodzenia dziecka są obowiązani:
    • matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych,
    • matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
    • przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki
  4. Zgłoszenia urodzenia można również dokonać przez pełnomocnika.

Wymagane dokumenty

  1. Odpis skrócony aktu małżeństwa rodziców dziecka pochodzącego z małżeństwa.
  2. Odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie, separacji lub odpis prawomocnego orzeczenia sądu, jeżeli matka dziecka jest rozwiedziona lub pozostaje w separacji.
  3. Odpis aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie, jeżeli matka dziecka powróciła do nazwiska noszonego przez rozwodem.
  4. Odpis skrócony aktu zgonu współmałżonka, jeżeli matka dziecka jest wdową.
  5. Odpis skrócony aktu urodzenia matki dziecka, jeżeli matka dziecka jest panną.
  6. Odpis postanowienie sądu o ustanowieniu opiekunem matki.
  7. Pełnomocnictwo wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej w wypadku działania poprzez pełnomocnika.
  8. Postanowienie sądu o ustanowieniu opiekunem matki
  9. Do wglądu: dokumenty tożsamości rodziców.
Osoba zgłaszająca urodzenie dziecka nie przedstawia w/w odpisów aktów, jeżeli akty te zostały sporządzone w USC, w którym zgłasza się urodzenie dziecka.

Odbiorca usługi

  • Obywatel

Termin załatwienia sprawy

  1. Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonuje się ustnie.
  2. Sprawa załatwiana jest niezwłocznie.

Informacja

Dodatkowe informacje

Opłata

Postępowanie wolne od opłat.
  • Opłata skarbowa w kwocie 17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

Skargi i wnioski

Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy:
  • ulepszenia organizacji,
  • wzmacnianie praworządności,
  • usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom,
  • ochrony własności społecznej,
  • lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Informacje dodatkowe

Matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych mogą dokonać zgłoszenia urodzenia w formie dokumentu elektronicznego, którego formę określają przepisy. Akt urodzenia sporządza się z urzędu na podstawie karty urodzenia lub karty martwego urodzenia w przypadku powzięcia wiadomości przez kierownika urzędu stanu cywilnego właściwego ze względu na miejsce urodzenia dziecka o śmierci matki dziecka niepozostającej w związku małżeńskim i braku uznania ojcostwa jej dziecka lub śmierci rodziców dziecka przed sporządzeniem aktu urodzenia albo w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia dziecka, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu. Akt urodzenia dziecka nieznanych rodziców sporządza się na podstawie orzeczenia sądu opiekuńczego.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. 2023r. poz. 2809 z późn. zm.)
  2. Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. 2025r. poz. 274 z późn. zm.)
  3. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. 2023r. poz. 1378 z późn. zm.)

Ochrona danych osobowych

INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

I. Wskazanie administratora

Administratorem Pani/Pana danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie Miejskim w Warce jest Burmistrz Warki , Plac Stefana Czarnieckiego 1,05-660 Warka; tel: 48 6651200, email: um@warka.pl

II. Wskazanie inspektora ochrony danych

Inspektorem ochrony danych jest: Karolina Sałyga, tel.: 48-6651250, email: daneosobowe@warka.pl, adres do korespondencji: Urząd Miejski, Plac Stefana Czarnieckiego 1,05-660 Warka, pok. 103.

III. Cele oraz podstawa prawna przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

Urząd przetwarza Pani/Pana dane osobowe w następujących celach:

  1. wypełnienia obowiązku prawnego wynikającego z ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572);
  2. rozpatrzenie skarg i wniosków,
  3. udzielenia informacji publicznej,
  4. realizacji umów powierzenia danych,
  5. w innych przypadkach Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą wyłącznie na podstawie wcześniej udzielonej zgody w zakresie i celu określonym w treści zgody.

IV. Obowiązek podania danych osobowych

Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest wymogiem ustawowym, wynika z realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa.

V. Informacje o odbiorcach Pani/Pana danych osobowych

W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych w celach wskazanych w pkt. III, Pani/Pana dane osobowe mogą być udostępniane następującym odbiorcom bądź kategoriom odbiorców:

  1. organom władzy publicznej oraz podmiotom wykonującym zadania publiczne lub działającym na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów prawa np. policja, sąd, prokuratura, urząd skarbowy, komornik sądowy.
  2. Inne podmioty, które na podstawie stosownych umów podpisanych z Urzędem Miejskim w Warce przetwarzają dane osobowe, dla których Administratorem jest Burmistrz Warki.

VI. Okresy przetwarzania danych osobowych

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji wskazanych w pkt. III celów,
a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy prawa.

VII. Prawa osoby, której dane dotyczą

Urząd pragnie zapewnić Panią/Pana, że wszystkim osobom, których danych osobowe są przetwarzane w Urzędzie Miejskim w Warce, przysługują odpowiednie prawa wynikające z RODO. W związku z tym przysługują Pani/Panu następujące prawa:

  1. prawo dostępu do danych osobowych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych;
  2. prawo do żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych – w przypadku gdy dane są nieprawidłowe lub niekompletne;

VIII. Prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych

W zakresie, w jakim udzieliła Pani/Pan zgody na przetwarzanie danych osobowych, przysługuje Pani/Panu prawo do jej cofnięcia. Cofnięcie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

IX. Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego

W przypadku uznania, iż przetwarzanie przez Urząd Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy RODO, przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego.

X. Pani/Pana dane mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą profilowane.

Klasyfikacje usługi

  1. Usługi dla obywateli - Urząd Stanu Cywilnego - Rejestracja urodzeń

Kategorie życiowe

  1. Urodzenie
  2. Dziecko

Słowa kluczowe

zgłoszenie, urodzenie dziecka, dziecko

Miejsce składania dokumentów

Urząd Miejski w Warce, Plac Stefana Czarnieckiego 1, 05-660 Warka

Uwagi

brak

Zrealizuj usługę przez Internet

Liczba wyświetleń: 2447323