]]>

Szukaj w:

Starostwo Powiatowe w Otwocku

Wybierz formularz z listy formularzy na dole strony.

Starostwo Powiatowe w Otwocku

OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI

Wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę

Ogólny opis

Wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę

Opis skrócony

    1. Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, roboty budowlane obejmujące w szczególności budowę, można rozpocząć dopiero po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę.

    1. Obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę obecnie nie dotyczy między innymi:

    1. obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej,

    1. wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;

    1. wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, garaży, wiat lub przydomowych ganków i oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki;

    1. wolno stojących parterowych budynków rekreacji indywidualnej, rozumianych jako budynki przeznaczone do okresowego wypoczynku, o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać jednego na każde 500 m2 powierzchni działki;

    1. wiat o powierzchni zabudowy do 50 m2, sytuowanych na działce, na której znajduje się budynek mieszkalny lub przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe, przy czym łączna liczba tych wiat na działce nie może przekraczać dwóch na każde 1000 m2 powierzchni działki;

    1. wolno stojących altan o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki;

    1. przydomowych oczyszczalni ścieków o wydajności do 7,50 m3 na dobę;

    1. zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe o pojemności do 10 m3;

    1. altan działkowych i obiektów gospodarczych, o których mowa w ustawie z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych;

    1. miejsc postojowych dla samochodów osobowych do 10 stanowisk włącznie;

    1. tymczasowych obiektów budowlanych, niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce w terminie określonym w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1, ale nie później niż przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu; przydomowych basenów i oczek wodnych o powierzchni do 50 m2;

  1. Stronami w postępowaniu w sprawie wydania ww. decyzji są inwestor a także właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania zamierzonego obiektu budowlanego.

Wymagane dokumenty

    1. Wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.

    1. Do wniosku należy dołączyć: Projekt budowlany w czterech egzemplarzach wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy - Prawo budowlane,

    1. Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

    1. Decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana.

    1. Specjalistyczną opinię, o której mowa w art. 33 ust. 3 ustawy – Prawo budowlane.

    1. Postanowienie o uzgodnieniu z właściwym organem administracji architektoniczno-budowlanej projektowanych rozwiązań w zakresie, o którym mowa w art. 33 ust. 2 pkt 4 ustawy – Prawo budowlane, jeżeli jest to wymagane.

    1. Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.

  1. Dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Odbiorca usługi

Obywatel, Przedsiębiorca, Instytucja

Termin załatwienia sprawy

Sprawa jest załatwiana w drodze decyzji administracyjnej, która powinna być wydana nie później niż w terminie do 65 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku (do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu).

Informacja

Jakie załączniki należy dołączyć do wniosku
Do wniosku o pozwolenie na budowę (PB-1) należy załączyć:
• trzy egzemplarze w wersji papierowej lub w postaci elektronicznej projektu zagospo-
darowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany wraz z opinia-
mi, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami
szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy Prawo
budowlane, aktualnym na dzień opracowania projektu;
• oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele bu-
dowlane (PB-5);
• decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymaga-
na zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
• umowę urbanistyczną, jeżeli jej zawarcie jest wymagane zgodnie z miejscowym pla-
nem rewitalizacji.
• w przypadku budowy obiektów budowlanych, których wykonanie lub użytkowanie
może stwarzać poważne zagrożenie dla użytkowników, takich jak: obiekty energetyki
jądrowej, rafinerie, zakłady chemiczne, zapory wodne lub których projekty budowlane
zawierają nowe, niesprawdzone w krajowej praktyce, rozwiązania techniczne, nie-
znajdujące podstaw w przepisach i Polskich Normach, należy dołączyć specjalistycz-
ną opinię wydaną przez osobę fizyczną lub jednostkę organizacyjną wskazaną przez
właściwego ministra.
• pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora, jeśli inwestor działa poprzez pełno-
mocnika
• potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej, jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty
wynika z ustawy o opłacie skarbowej.

Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2142 z późn.
zm.) – patrz załącznik do ww. ustawy.
Poniżej przykładowe opłaty dotyczące:
1. budynku przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolni-
cza i leśna:
- za każdy m² powierzchni użytkowej – 1 zł,
- nie więcej niż – 539 zł,
2. budynku służącego celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym – 14 zł,
3. innego budynku – 48 zł,
4. budowli związanych z produkcją rolną – 112 zł,
5. sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych,
gazowych, cieplnych oraz dróg, z wyjątkiem dróg dojazdowych, dojść do budynków i
zjazdów z drogi – 2143 zł,
6. sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych,
gazowych o długości do 1 km – 105 zł,
7. innych budowli – 155 zł,
8. urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym – 91 zł,
9. opłata skarbowa od zatwierdzenia projektu budowlanego – 47 zł ,
10. opłata skarbowa od pozwolenia na rozbudowę (przebudowę) oraz remont obiektu bu-
dowlanego wynosi 50 % stawek określonych powyżej,
11. opłata od pełnomocnictwa – 17 zł
Zwalnia się z opłaty skarbowej pozwolenia na budowę:
1. Wydawane na skutek podań wnoszonych w sprawach budowy lub odbudowy obiek-
tów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowa-
nej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych.
2. Budynków szkolnych oraz budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i
kulturalne. Ponadto nie podlegają opłacie skarbowej zezwolenia w sprawach budow-
nictwa mieszkaniowego i zdrowia, a także wydawane dla jednostek budżetowych i
jednostek samorządu terytorialnego.
3. W przypadku wydawania pozwolenia na budowę budynku o funkcji mieszanej, przy
obliczaniu opłaty skarbowej nie uwzględnia się powierzchni mieszkalnej tego budyn-
ku.
4. W przypadku wydawania pozwolenia na budowę obejmującego więcej niż jeden
obiekt budowlany wymieniony w niniejszym ustępie, opłatę skarbową pobiera się od
każdego obiektu odrębnie.
Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest Prezydent Miasta
Otwocka
URZĄD MIASTA OTWOCKA
Bank Spółdzielczy w Otwocku
rachunek do wpłat z tytułu opłaty skarbowej
89 8001 0005 2001 0007 9875 0013

Dodatkowe informacje

Opłata

Opłaty skarbowe w kwocie:
  • 47 zł za zatwierdzenie projektu budowlanego
oraz opłatę za pozwolenie na budowę nowego obiektu budowlanego oraz urządzeń budowlanych wynosząca w zależności od rodzaju inwestycji:
    • 1 zł za każdy m2 powierzchni użytkowej, lecz nie więcej niż 539 zł w przypadku budynku przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna.

    • 14 zł za budynek służący celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym.

    • 48 zł za inny budynek,

    • 20 zł za studnię oraz urządzenie do usuwania nieczystości stałych i ścieków.

    • 112 zł za budowle związaną z produkcją rolną.

    • 2143 zł za sieci wodociągowe, kanalizacyjne, elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, gazowe, cieplne oraz drogi z wyjątkiem dróg dojazdowych, dojść do budynków i zjazdów z drogi.

    • 105 zł za sieci wodociągowe, kanalizacyjne, elektroenergetyczne, telekomunikacyjne, gazowe – o długości do 1 km.

    • 155 zł za inna budowlę.

    • 91 zł za urządzenie budowlane z obiektem budowlanym.

    • Opłacie skarbowej nie podlegają wnioski w sprawie budownictwa mieszkaniowego. W przypadku, gdy lokal lub budynek pełni również inne funkcje, w tym funkcję mieszaną (mieszkaniową i inną), istnieje obowiązek wniesienia opłaty skarbowej. W takim przypadku przy obliczaniu opłat nie uwzględnia się powierzchni mieszkalnej. Jeśli budowa obejmuje więcej niż jeden obiekt opłata pobierana jest odrębnie od każdego obiektu.

  • Opłata skarbowa w kwocie 17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem organu, który ją wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

Skargi i wnioski

Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Informacje dodatkowe

Pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu, kto złożył wniosek w tej sprawie w okresie ważności decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz złożył oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Pozwolenie na budowę dotyczy całego zamierzenia budowlanego. Jeżeli zamierzenie budowlane obejmuje więcej niż jeden obiekt, pozwolenie na budowę może, na wniosek inwestora, dotyczyć wybranych obiektów lub zespołu obiektów, mogących samodzielnie funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2024r. poz. 572)
  2. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2024r. poz. 1130 z późn. zm.)
  3. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2025r. poz. 418)
  4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2025r. poz. 1154 z późn. zm.)
  5. Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 25 czerwca 2021 r. w sprawie wzoru oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (Dz. U. 2021r. poz. 1170)

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1-2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w
sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu
takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej „RODO”)
informujemy, że:

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Otwocki ul. Górna 13, 05-400 Otwock.
2. W sprawie ochrony swoich danych osobowych może Pani/Pan kontaktować się z wyznaczonym przez administratora
Inspektorem Ochrony Danych Panią Darią Bartnicką pod adresem email: iod@powiat-otwocki.pl lub pisemnie na adres
siedziby Administratora.
3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w zakresie niezbędnym do:
a) wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c) RODO);
b) wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej
administratorowi (art. 6 ust. 1 lit. e) RODO);
c) realizacji celu w jakim Pani/Pan wyraziła/wyraził zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit. a)
RODO) lub wyraźną zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych wskazanych w art. 9 ust. 1 RODO (art. 9 ust. 2 lit. a)
RODO);
d) wykonania umowy, której Pani/Pan jest stroną lub do podjęcia działań na Pani/Pana żądanie przed zawarciem umowy (art.
6 ust. 1 lit. b) RODO);
e) ochrony żywotnych interesów Pani/Pana lub innej osoby fizycznej (art. 6 ust. 1 lit. d) RODO).
4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być instytucje, którym administrator zobowiązany jest lub może
przekazywać Pani/Pana dane osobowe na mocy przepisów prawa, jak również inne podmioty zewnętrzne wspierające
administratora w wypełnieniu ciążącego na nim obowiązku prawnego, poprzez świadczenie usług informatycznych,
doradczych, szkoleniowych, konsultacyjnych, audytowych, pocztowych, finansowych, windykacyjnych oraz pomocy
prawnej.
5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego w rozumieniu RODO.
6. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą przez okres realizacji celu, w jakim administrator je pozyskał, niezbędny
do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej
administratorowi lub realizacji celu, w jakim administrator je od Pani/Pana pozyskał na podstawie udzielonej przez
Panią/Pana zgody, a także po jego zrealizowaniu, przez okres niezbędny do wywiązania się przez administratora z prawnego
obowiązku wymagającego przetwarzania Pani/Pana danych osobowych (w szczególności archiwizacja) lub okres niezbędny
do ewentualnego ustalenia i dochodzenia przez administratora roszczeń wobec Pani/Pana lub obrony przed Pani/Pana
roszczeniami wobec administratora.
7.Ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia,
ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do ich przenoszenia,
chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
8. Jeżeli przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywa się na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody, ma
Pani/Pan prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, jednak bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania,
którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
9. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że
przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy prawa.
10. Podanie przez Panią/Pana swoich danych osobowych jest:
a) wymogiem ustawowym, w przypadku, kiedy cel, w jakim Pani/Pan je podaje, skutkuje koniecznością wypełnienia przez
administratora obowiązku prawnego ciążącego na administratorze lub koniecznością wykonania przez administratora zadania
realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi. W
takim przypadku jest Pani/Pan zobowiązana/zobowiązany do ich podania, a ewentualne ich niepodanie będzie skutkowało
brakiem możliwości realizacji Pani/Pana interesu prawnego;
b) wymogiem umownym, w tym warunkiem zawarcia umowy. W takim przypadku jest Pani/Pan zobowiązana/zobowiązany
do ich podania, a ewentualne ich niepodanie będzie skutkowało w szczególności problemami z prawidłowym wykonaniem
umowy lub niewykonaniem umowy lub brakiem możliwości zawarcia umowy
d) nieobligatoryjne, w przypadku, kiedy cel, w jakim administrator je od Pani/Pana pozyskał, nie skutkuje koniecznością
wypełnienia przez administratora żadnego obowiązku prawnego lub nie skutkuje koniecznością wykonania przez
administratora żadnego zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej
powierzonej administratorowi.
11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania.

Klasyfikacje usługi

  1. Usługi dla obywateli - Architektura i planowanie przestrzenne - Budownictwo
  2. Usługi dla przedsiębiorców - Architektura i planowanie przestrzenne - Budownictwo
  3. Usługi dla instytucji, urzędów - Architektura i planowanie przestrzenne - Budownictwo

Kategorie życiowe

  1. Inwestycja
  2. Budowa
  3. Nieruchomość
  4. Dom
  5. Rodzina
  6. Działalność gospodarcza

Słowa kluczowe

zgoda, budowa, budynek, obiekt budowlany

Miejsce składania dokumentów

Starostwo Powiatowe w Otwocku

ul. Górna 13
05-400 Otwock

ul. Komunardów 10
05-400 Otwock

Uwagi

Decyzja o pozwoleniu na budowę może być wydana wyłącznie temu, kto złożył wniosek o pozwolenie na budowę wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania nieruchomością
na cele budowlane i projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architek toniczno budowlanym planowanego zamierzenia inwestycyjnego.
Projekt powinien być zgodny z przepisami rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie
szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego z dnia 11 września 2020 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1679 z późn.zm.).
Projekt powinien być wykonany przez osobę posiadającą wymagane uprawnienia budowla-ne, członka właściwej izby samorządu zawodowego.
Projekt powinien spełniać wymagania określone w decyzji o warunkach zabudowy i zago-spodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zago-spodarowaniu przestrzennym lub powinien spełniać warunki określone w miejscowym planie
zagospodarowania danego terenu albo warunki określone w decyzji lokalizacji celu publicz-nego, a także inne przepisy obowiązującego prawa m.in. wynikające z ustaw: o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; o ochronie przyrody; prawa ochrony środowiska; prawa wodnego.
Zaleca się zwrócenie szczególnej uwagi na kompletność składanego wniosku oraz zaopatrzenie składanych dokumentów w wymagane podpisy wraz z opatrzeniem ich datą podpisa-nia. Zaleca się załączenie projektu zagospodarowania działki lub terenu sporządzonego na aktualnej mapie do celów projektowych oraz załączania wymaganych pozwoleń wodno prawnych bądź zgłoszeń, o których mowa w ustawie Prawo wodne, a także uzgodnień wła-ściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną (w zależności od potrzeb – w przypadku drogi krajowej lub wojewódzkiej), zgodnie z przepisami o drogach publicznych, w tym na podstawie art. 35 ust 3 ustawy o drogach publicznych w zakresie zwiększonego ruchu komunikacyjnego wywołanego zmianą zagospodarowania terenu przyległego do drogi publicznej.
Obowiązek załączania opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych wymaganych dokumentów
wynika z art. 33 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo budowlane.

Zrealizuj usługę przez Internet

Dowiedz się, jak zrealizować usługę w urzędzie

Liczba wyświetleń: 2446809