]]>

Szukaj w:

Starostwo Powiatowe w Otwocku

Wybierz formularz z listy formularzy na dole strony.

Starostwo Powiatowe w Otwocku

OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI

Wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu

Ogólny opis

Wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu

Opis skrócony

  1. Na mocy art. 2 ust. 2 ustawy o własności lokali samodzielny lokal mieszkalny może stanowić odrębną nieruchomość.
  2. Samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Powyższe kryterium stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne.
  3. Spełnienie powyższych wymagań stwierdza starosta, a w przypadku miast na prawach powiatu - prezydent miasta, w formie zaświadczenia.

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu.
  2. Dokument potwierdzający tytuł prawny do dysponowania nieruchomością.
  3. Rzut odpowiednich kondygnacji budynku z oznaczeniem graficznym lokalu wraz z pomieszczeniami do niego przynależnymi, z wykazem ich powierzchni użytkowej i funkcją poszczególnych pomieszczeń, a w razie położenia pomieszczeń przynależnych poza budynkiem mieszkalnym – także wyrys z operatu ewidencyjnego.
  4. Zaświadczenie o oddaniu budynku do użytkowania w przypadku budynków użytkowanych po 1974 roku.
  5. Decyzję pozwolenia na budowę (kopię – oryginał do wglądu) lub kopię zgłoszenia budowy.
  6. Dokument potwierdzający podstawę planistyczną wydanej decyzji pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy.
  7. Uprawnienia osoby potwierdzającej rzut lub sporządzającej inwentaryzację.
  8. Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
  9. Dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Odbiorca usługi

Obywatel, Przedsiębiorca, Instytucja

Termin załatwienia sprawy

Zaświadczenie albo postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia lub postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia o treści żądanej przez wnioskodawcę wydaje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.

Informacja

Jakie załączniki należy dołączyć do wniosku
Do wniosku o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu/lokali należy załączyć:
• rzut odpowiedniej kondygnacji i przekrój budynku wraz z aktualnym oświadczeniem właściciela, że po zakończeniu budowy nie zostały wprowadzone żadne zmiany,
• uproszczony szkic inwentaryzacyjny lokalu i przyległych pomieszczeń komunikacji
wraz z opisem - wykazem pomieszczeń oraz powierzchni użytkowej lokalu, w tym ze
wskazaniem m.in. wyposażenia w instalacje, wykonany przez osobę posiadającą
uprawnienia budowlane, z którego wynika, że lokal mieszkalny spełnia wymogi lokalu
samodzielnego przeznaczonego na stały pobyt ludzi,
• szkic sytuacyjny, ukazujący położenie obiektu w terenie,
• dokument poświadczający oddanie obiektu do użytkowania.
• potwierdzenie nadania numeru porządkowego dla nieruchomości (w przypadku nowych
budynków), lub lokalu (w przypadku lokali nowopowstałych).
• dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.
Jakie opłaty i gdzie należy wykonać
Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz.U. z 2022 poz. 2142 z późn. zm.)
– patrz załącznik do ww. ustawy: Wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty
oraz zwolnienia.
Opłaty związane z wnioskiem:
17 zł – zaświadczenie o samodzielności każdego lokalu (z wyłączeniem spraw dotyczących bu-
downictwa mieszkaniowego).
17 zł – opłata skarbowa należna od pełnomocnictwa.

Wnioski dotyczące rozbiórki budynków mieszkalnych są zwolnione z opłaty skarbowej (nie dotyczy opłaty skarbowej należnej za pełnomocnictwo).
Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest Prezydent Miasta
Otwocka
URZĄD MIASTA OTWOCKA
Bank Spółdzielczy w Otwocku
rachunek do wpłat z tytułu opłaty skarbowej
89 8001 0005 2001 0007 9875 0013

Dodatkowe informacje

Opłata

  • 17 zł opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu z wyłączeniem spraw dotyczących budownictwa mieszkaniowego.
  • 17 zł opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Tryb odwoławczy

Zażalenie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który je wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.

Skargi i wnioski

Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Informacje dodatkowe

Za części składowe lokalu można uznać pomieszczenia, które bezpośrednio do niego nie przylegają lub są położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębnia się dany lokal takie jak: strych, piwnica, garaż, komórka.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2024r. poz. 572)
  2. Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. 2021r. poz. 1048)
  3. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2025r. poz. 418)
  4. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2025r. poz. 1154 z późn. zm.)

Ochrona danych osobowych

Zgodnie z art. 13 ust. 1-2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w
sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu
takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej „RODO”)
informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Otwocki ul. Górna 13, 05-400 Otwock.
2. W sprawie ochrony swoich danych osobowych może Pani/Pan kontaktować się z wyznaczonym przez administratora
Inspektorem Ochrony Danych Panią Darią Bartnicką pod adresem email: iod@powiat-otwocki.pl lub pisemnie na adres
siedziby Administratora.
3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w zakresie niezbędnym do:
a) wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c) RODO);
b) wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej
administratorowi (art. 6 ust. 1 lit. e) RODO);
c) realizacji celu w jakim Pani/Pan wyraziła/wyraził zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit. a)
RODO) lub wyraźną zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych wskazanych w art. 9 ust. 1 RODO (art. 9 ust. 2 lit. a)
RODO);
d) wykonania umowy, której Pani/Pan jest stroną lub do podjęcia działań na Pani/Pana żądanie przed zawarciem umowy (art.
6 ust. 1 lit. b) RODO);
e) ochrony żywotnych interesów Pani/Pana lub innej osoby fizycznej (art. 6 ust. 1 lit. d) RODO).
4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być instytucje, którym administrator zobowiązany jest lub może
przekazywać Pani/Pana dane osobowe na mocy przepisów prawa, jak również inne podmioty zewnętrzne wspierające
administratora w wypełnieniu ciążącego na nim obowiązku prawnego, poprzez świadczenie usług informatycznych,
doradczych, szkoleniowych, konsultacyjnych, audytowych, pocztowych, finansowych, windykacyjnych oraz pomocy
prawnej.
5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego w rozumieniu RODO.
6. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą przez okres realizacji celu, w jakim administrator je pozyskał, niezbędny
do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej
administratorowi lub realizacji celu, w jakim administrator je od Pani/Pana pozyskał na podstawie udzielonej przez
Panią/Pana zgody, a także po jego zrealizowaniu, przez okres niezbędny do wywiązania się przez administratora z prawnego
obowiązku wymagającego przetwarzania Pani/Pana danych osobowych (w szczególności archiwizacja) lub okres niezbędny
do ewentualnego ustalenia i dochodzenia przez administratora roszczeń wobec Pani/Pana lub obrony przed Pani/Pana
roszczeniami wobec administratora.
7.Ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia,
ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do ich przenoszenia,
chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
8. Jeżeli przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywa się na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody, ma
Pani/Pan prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, jednak bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania,
którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
9. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że
przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy prawa.
10. Podanie przez Panią/Pana swoich danych osobowych jest:
a) wymogiem ustawowym, w przypadku, kiedy cel, w jakim Pani/Pan je podaje, skutkuje koniecznością wypełnienia przez
administratora obowiązku prawnego ciążącego na administratorze lub koniecznością wykonania przez administratora zadania
realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi. W
takim przypadku jest Pani/Pan zobowiązana/zobowiązany do ich podania, a ewentualne ich niepodanie będzie skutkowało
brakiem możliwości realizacji Pani/Pana interesu prawnego;
b) wymogiem umownym, w tym warunkiem zawarcia umowy. W takim przypadku jest Pani/Pan zobowiązana/zobowiązany
do ich podania, a ewentualne ich niepodanie będzie skutkowało w szczególności problemami z prawidłowym wykonaniem
umowy lub niewykonaniem umowy lub brakiem możliwości zawarcia umowy
d) nieobligatoryjne, w przypadku, kiedy cel, w jakim administrator je od Pani/Pana pozyskał, nie skutkuje koniecznością
wypełnienia przez administratora żadnego obowiązku prawnego lub nie skutkuje koniecznością wykonania przez
administratora żadnego zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej
powierzonej administratorowi.
11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania

Klasyfikacje usługi

  1. Usługi dla obywateli - Architektura i planowanie przestrzenne - Budownictwo
  2. Usługi dla przedsiębiorców - Architektura i planowanie przestrzenne - Budownictwo
  3. Usługi dla instytucji, urzędów - Architektura i planowanie przestrzenne - Budownictwo

Kategorie życiowe

  1. Nieruchomość
  2. Rodzina
  3. Inwestycja
  4. Działalność gospodarcza

Słowa kluczowe

budynek, lokal

Miejsce składania dokumentów

Starostwo Powiatowe w Otwocku

ul. Górna 13
05-400 Otwock

ul. Komunardów 10
05-400 Otwock

Uwagi

Brak

Zrealizuj usługę przez Internet

Dowiedz się, jak zrealizować usługę w urzędzie

Liczba wyświetleń: 3440473