Wyszukaj usługę
Starostwo Powiatowe w Otwocku
Starostwo Powiatowe w Otwocku
ul. Górna 13
05-400 Otwock
05-400 Otwock
OPIS SZCZEGÓŁOWY USŁUGI
Wydanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę
Ogólny opis
Wydanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę
Opis skrócony
- Decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę wydawana jest na wniosek inwestora.
- Zgodnie z art. 31 ustawy Prawo budowlane pozwolenia nie wymaga rozbiórka:
- budynków i budowli - niewpisanych do rejestru zabytków oraz nieobjętych ochroną konserwatorską - o wysokości poniżej 8 m, jeżeli ich odległość od granicy działki jest nie mniejsza niż połowa wysokości;
- obiektów i urządzeń budowlanych, na budowę których nie jest wymagane pozwolenie na budowę, jeżeli nie podlegają ochronie jako zabytki.
- Rozbiórka obiektów budowlanych, o których wyżej mowa wymaga uprzedniego zgłoszenia organowi administracji architektoniczno-budowlanej, w którym należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania tych robót.
- W wypadki zamiaru rozbiórki takich obiektów wymagane jest jedynie uprzednie zgłoszenie właściwemu organowi.
- W przypadku rozbiórki mającej na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi lub mienia prace zabezpieczające i rozbiórkowe mogą się rozpocząć przed uzyskaniem pozwolenia na rozbiórkę lub przed ich zgłoszeniem. Nie zwalnia to jednak od obowiązku niezwłocznego złożenia zgłoszenia.
- Pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego wpisanego do rejestru zabytków może być wydane po uzyskaniu decyzji Generalnego Konserwatora Zabytków działającego w imieniu ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o skreśleniu tego obiektu z rejestru zabytków.
- Wykonanie rozbiórki innych niż wyżej wymienione obiektów budowlanych wymaga wydania decyzji - pozwolenia na rozbiórkę.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę.
- Zgoda właściciela obiektu, jeżeli nie jest nim wnioskodawca.
- Szkic usytuowania obiektu budowlanego.
- Opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych.
- Opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia.
- W zależności od potrzeb, projekt rozbiórki obiektu.
- Pozwolenia, uzgodnienia lub opinie innych organów, a także inne dokumenty, wymagane przepisami szczególnymi; nie dotyczy to uzgodnienia i opinii uzyskiwanych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000.
- Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
- Dowód wniesienia opłaty skarbowej.
Odbiorca usługi
Obywatel, Przedsiębiorca, Instytucja
Termin załatwienia sprawy
Sprawa załatwiana jest niezwłocznie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku (do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu).
W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
Informacja
Jakie załączniki należy dołączyć do wniosku
• Do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę (PB-3) należy załączyć: zgodę właściciela
obiektu budowlanego na rozbiórkę,
• szkic usytuowania obiektu budowlanego planowanego do rozbiórki (mapa z zazna-
czonym obiektem do rozbiórki),
• opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych,
• opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia,
• projekt rozbiórki, pełnomocnictwo do reprezentacji Inwestora (opłacone zgodnie z
ustawą o opłacie skarbowej) – jeśli inwestor działa przez pełnomocnika
• potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeśli obowiązek uiszczenia wynika z
ustawy o opłacie skarbowej,
• decyzja Generalnego Konserwatora Zabytków o skreśleniu obiektu z rejestru zabyt-
ków – w przypadku obiektu wpisanego do rejestru zabytków,
• pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty, których obowiązek dołączenia
wynika z przepisów odrębnych ustaw.
Jakie opłaty i gdzie należy wykonać
Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2142 z późn.
zm.) – patrz załącznik do ww. ustawy:
1. rozbiórka budynku – 36,00 zł.
2. opłata od pełnomocnictwa – 17,00 zł
Wnioski dotyczące rozbiórki budynków mieszkalnych są zwolnione z opłaty skarbowej (nie dotyczy opłaty skarbowej należnej za pełnomocnictwo).
Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest Prezydent Miasta
Otwocka
URZĄD MIASTA OTWOCKA
Bank Spółdzielczy w Otwocku
rachunek do wpłat z tytułu opłaty skarbowej
89 8001 0005 2001 0007 9875 0013
• Do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę (PB-3) należy załączyć: zgodę właściciela
obiektu budowlanego na rozbiórkę,
• szkic usytuowania obiektu budowlanego planowanego do rozbiórki (mapa z zazna-
czonym obiektem do rozbiórki),
• opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych,
• opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia,
• projekt rozbiórki, pełnomocnictwo do reprezentacji Inwestora (opłacone zgodnie z
ustawą o opłacie skarbowej) – jeśli inwestor działa przez pełnomocnika
• potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeśli obowiązek uiszczenia wynika z
ustawy o opłacie skarbowej,
• decyzja Generalnego Konserwatora Zabytków o skreśleniu obiektu z rejestru zabyt-
ków – w przypadku obiektu wpisanego do rejestru zabytków,
• pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty, których obowiązek dołączenia
wynika z przepisów odrębnych ustaw.
Jakie opłaty i gdzie należy wykonać
Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2142 z późn.
zm.) – patrz załącznik do ww. ustawy:
1. rozbiórka budynku – 36,00 zł.
2. opłata od pełnomocnictwa – 17,00 zł
Wnioski dotyczące rozbiórki budynków mieszkalnych są zwolnione z opłaty skarbowej (nie dotyczy opłaty skarbowej należnej za pełnomocnictwo).
Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest Prezydent Miasta
Otwocka
URZĄD MIASTA OTWOCKA
Bank Spółdzielczy w Otwocku
rachunek do wpłat z tytułu opłaty skarbowej
89 8001 0005 2001 0007 9875 0013
Dodatkowe informacje
Opłata
- 36 zł opłata skarbowa za pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego.
- 17 zł opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który je wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
Skargi i wnioski
Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Informacje dodatkowe
Na mocy art 32 ustawy Prawo budowlane pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego może być wydane po uprzednim:
- przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000, jeżeli jest ona wymagana przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
- uzyskaniu przez inwestora, wymaganych przepisami szczególnymi, pozwoleń, uzgodnień lub opinii innych organów;
- wyrażeniu zgody przez ministra właściwego do spraw energii - w przypadku budowy gazociągu przesyłowego, gazociągu o zasiągu krajowym lub jeżeli budowa ta wynika z umów międzynarodowych.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2024r. poz. 572)
- Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2024r. poz. 1130 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2025r. poz. 418)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2025r. poz. 1154 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2024r. poz. 1112 z późn. zm.)
Ochrona danych osobowych
Zgodnie z art. 13 ust. 1-2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w
sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu
takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej „RODO”)
informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Otwocki ul. Górna 13, 05-400 Otwock.
2. W sprawie ochrony swoich danych osobowych może Pani/Pan kontaktować się z wyznaczonym przez administratora
Inspektorem Ochrony Danych Panią Darią Bartnicką pod adresem email: iod@powiat-otwocki.pl lub pisemnie na adres
siedziby Administratora.
3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w zakresie niezbędnym do:
a) wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c) RODO);
b) wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej
administratorowi (art. 6 ust. 1 lit. e) RODO);
c) realizacji celu w jakim Pani/Pan wyraziła/wyraził zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit. a)
RODO) lub wyraźną zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych wskazanych w art. 9 ust. 1 RODO (art. 9 ust. 2 lit. a)
RODO);
d) wykonania umowy, której Pani/Pan jest stroną lub do podjęcia działań na Pani/Pana żądanie przed zawarciem umowy (art.
6 ust. 1 lit. b) RODO);
e) ochrony żywotnych interesów Pani/Pana lub innej osoby fizycznej (art. 6 ust. 1 lit. d) RODO).
4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być instytucje, którym administrator zobowiązany jest lub może
przekazywać Pani/Pana dane osobowe na mocy przepisów prawa, jak również inne podmioty zewnętrzne wspierające
administratora w wypełnieniu ciążącego na nim obowiązku prawnego, poprzez świadczenie usług informatycznych,
doradczych, szkoleniowych, konsultacyjnych, audytowych, pocztowych, finansowych, windykacyjnych oraz pomocy
prawnej.
5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego w rozumieniu RODO.
6. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą przez okres realizacji celu, w jakim administrator je pozyskał, niezbędny
do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej
administratorowi lub realizacji celu, w jakim administrator je od Pani/Pana pozyskał na podstawie udzielonej przez
Panią/Pana zgody, a także po jego zrealizowaniu, przez okres niezbędny do wywiązania się przez administratora z prawnego
obowiązku wymagającego przetwarzania Pani/Pana danych osobowych (w szczególności archiwizacja) lub okres niezbędny
do ewentualnego ustalenia i dochodzenia przez administratora roszczeń wobec Pani/Pana lub obrony przed Pani/Pana
roszczeniami wobec administratora.
7.Ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia,
ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do ich przenoszenia,
chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
8. Jeżeli przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywa się na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody, ma
Pani/Pan prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, jednak bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania,
którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
9. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że
przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy prawa.
10. Podanie przez Panią/Pana swoich danych osobowych jest:
a) wymogiem ustawowym, w przypadku, kiedy cel, w jakim Pani/Pan je podaje, skutkuje koniecznością wypełnienia przez
administratora obowiązku prawnego ciążącego na administratorze lub koniecznością wykonania przez administratora zadania
realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi. W
takim przypadku jest Pani/Pan zobowiązana/zobowiązany do ich podania, a ewentualne ich niepodanie będzie skutkowało
brakiem możliwości realizacji Pani/Pana interesu prawnego;
b) wymogiem umownym, w tym warunkiem zawarcia umowy. W takim przypadku jest Pani/Pan zobowiązana/zobowiązany
do ich podania, a ewentualne ich niepodanie będzie skutkowało w szczególności problemami z prawidłowym wykonaniem
umowy lub niewykonaniem umowy lub brakiem możliwości zawarcia umowy
d) nieobligatoryjne, w przypadku, kiedy cel, w jakim administrator je od Pani/Pana pozyskał, nie skutkuje koniecznością
wypełnienia przez administratora żadnego obowiązku prawnego lub nie skutkuje koniecznością wykonania przez
administratora żadnego zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej
powierzonej administratorowi.
11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania.
sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu
takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (dalej „RODO”)
informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Starosta Otwocki ul. Górna 13, 05-400 Otwock.
2. W sprawie ochrony swoich danych osobowych może Pani/Pan kontaktować się z wyznaczonym przez administratora
Inspektorem Ochrony Danych Panią Darią Bartnicką pod adresem email: iod@powiat-otwocki.pl lub pisemnie na adres
siedziby Administratora.
3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w zakresie niezbędnym do:
a) wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c) RODO);
b) wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej
administratorowi (art. 6 ust. 1 lit. e) RODO);
c) realizacji celu w jakim Pani/Pan wyraziła/wyraził zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych (art. 6 ust. 1 lit. a)
RODO) lub wyraźną zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych wskazanych w art. 9 ust. 1 RODO (art. 9 ust. 2 lit. a)
RODO);
d) wykonania umowy, której Pani/Pan jest stroną lub do podjęcia działań na Pani/Pana żądanie przed zawarciem umowy (art.
6 ust. 1 lit. b) RODO);
e) ochrony żywotnych interesów Pani/Pana lub innej osoby fizycznej (art. 6 ust. 1 lit. d) RODO).
4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być instytucje, którym administrator zobowiązany jest lub może
przekazywać Pani/Pana dane osobowe na mocy przepisów prawa, jak również inne podmioty zewnętrzne wspierające
administratora w wypełnieniu ciążącego na nim obowiązku prawnego, poprzez świadczenie usług informatycznych,
doradczych, szkoleniowych, konsultacyjnych, audytowych, pocztowych, finansowych, windykacyjnych oraz pomocy
prawnej.
5. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego w rozumieniu RODO.
6. Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą przez okres realizacji celu, w jakim administrator je pozyskał, niezbędny
do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej
administratorowi lub realizacji celu, w jakim administrator je od Pani/Pana pozyskał na podstawie udzielonej przez
Panią/Pana zgody, a także po jego zrealizowaniu, przez okres niezbędny do wywiązania się przez administratora z prawnego
obowiązku wymagającego przetwarzania Pani/Pana danych osobowych (w szczególności archiwizacja) lub okres niezbędny
do ewentualnego ustalenia i dochodzenia przez administratora roszczeń wobec Pani/Pana lub obrony przed Pani/Pana
roszczeniami wobec administratora.
7.Ma Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia,
ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do ich przenoszenia,
chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
8. Jeżeli przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych odbywa się na podstawie wyrażonej przez Panią/Pana zgody, ma
Pani/Pan prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie, jednak bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania,
którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
9. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że
przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy prawa.
10. Podanie przez Panią/Pana swoich danych osobowych jest:
a) wymogiem ustawowym, w przypadku, kiedy cel, w jakim Pani/Pan je podaje, skutkuje koniecznością wypełnienia przez
administratora obowiązku prawnego ciążącego na administratorze lub koniecznością wykonania przez administratora zadania
realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi. W
takim przypadku jest Pani/Pan zobowiązana/zobowiązany do ich podania, a ewentualne ich niepodanie będzie skutkowało
brakiem możliwości realizacji Pani/Pana interesu prawnego;
b) wymogiem umownym, w tym warunkiem zawarcia umowy. W takim przypadku jest Pani/Pan zobowiązana/zobowiązany
do ich podania, a ewentualne ich niepodanie będzie skutkowało w szczególności problemami z prawidłowym wykonaniem
umowy lub niewykonaniem umowy lub brakiem możliwości zawarcia umowy
d) nieobligatoryjne, w przypadku, kiedy cel, w jakim administrator je od Pani/Pana pozyskał, nie skutkuje koniecznością
wypełnienia przez administratora żadnego obowiązku prawnego lub nie skutkuje koniecznością wykonania przez
administratora żadnego zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej
powierzonej administratorowi.
11. Pani/Pana dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania.
Klasyfikacje usługi
- Usługi dla obywateli - Architektura i planowanie przestrzenne - Budownictwo
- Usługi dla przedsiębiorców - Architektura i planowanie przestrzenne - Budownictwo
- Usługi dla instytucji, urzędów - Architektura i planowanie przestrzenne - Budownictwo
Kategorie życiowe
- Remont
- Nieruchomość
- Inwestycja
- Działalność gospodarcza
Słowa kluczowe
rozbiórka, budynek, obiekt budowlany
Miejsce składania dokumentów
Starostwo Powiatowe w Otwocku
ul. Górna 13
05-400 Otwock
ul. Komunardów 10
05-400 Otwock
ul. Górna 13
05-400 Otwock
ul. Komunardów 10
05-400 Otwock
Uwagi
Brak
Zrealizuj usługę przez Internet
Dowiedz się, jak zrealizować usługę w urzędzie
Liczba wyświetleń: 4871111