Stowarzyszenie zwykłe jest uproszczoną formą stowarzyszenia.
Nie posiada ono osobowości prawnej.
Niemniej stowarzyszenie zwykłe może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane.
Stowarzyszenie zwykłe mogą założyć conajmniej trzy osoby.
Utworzenie stowarzyszenia zwykłego wymaga uprzedniego uchwalenia regulaminu jego działalności, określającego w szczególności nazwę stowarzyszenia zwykłego, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę, przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
Jeżeli w stowarzyszenie zwykłe ma być powołany zarząd, należy w regulaminie określić tryb jego wyboru oraz uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności zaciągania zobowiązań majątkowych.
Jeżeli zaś stowarzyszenie zwykłe zamierza posiadać organ kontroli wewnętrznej, określa w regulaminie działalności tryb jego wyboru, uzupełniania składu oraz jego kompetencje.
Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji.
Sąd rejestrowy, na wniosek organu nadzorującego lub prokuratora, może zakazać założenia stowarzyszenia zwykłego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach prawa.
Wymagane dokumenty
Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych wraz załączniami w postaci:
regulaminu działalności;
listy założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli;
imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;
adres siedziby stowarzyszenia zwykłego.
Jeżeli wniosek o wpis składa zarząd, podpisują go wszyscy członkowie zarządu.
Odbiorca usługi
Obywatel
Termin załatwienia sprawy
Właściwy starosta ma obowiązek dokonać wpisu stowarzyszenia co do zasady w terminie 7 dni od dnia złożenia prawidłowego i pełnego wniosku.
Dodatkowe informacje
Tryb odwoławczy
Brak
Skargi i wnioski
Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Opłata
Postępowanie wolne od opłat.
Informacje dodatkowe
Ponieważ stowarzyszenie zwykłe nie ma osobowości prawnej, to nie może:
prowadzić działalności gospodarczej;
powoływać terenowych jednostek organizacyjnych;
zrzeszać osób prawnych;
prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2017r. poz. 1257 z późn. zm.)
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2017r. poz. 210)
Klasyfikacje usługi
Usługi dla obywateli - Sprawy obywatelskie - Stowarzyszenia zwykłe
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013.