Wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców, Rejestru Dowodów Osobistych na wniosek zainteresowanej osoby
Ogólny opis
Wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców, Rejestru Dowodów Osobistych na wniosek zainteresowanej osoby
Opis skrócony
- Organy prowadzące rejestr mieszkańców, rejestr zamieszkania cudzoziemców, Rejestr Dowodów Osobistych, na wniosek osoby zainteresowanej, złożony w formie pisemnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej, są zobowiązane wydać zaświadczenie zawierające pełny odpis przetworzonych danych dotyczących tej osoby zawartych w rejestrze. Zaświadczenie jest przekazywane w formie odpowiadającej złożonemu wnioskowi.
- Zaświadczenie może mieć formę wydruku z aktualnego programu informatycznego.
- Dane ze zbiorów meldunkowych, zbioru PESEL oraz ewidencji wydanych i unieważnionych dowodów osobistych udostępnia się, o ile są one niezbędne do realizacji zadań ustawowych, następującym podmiotom:
- organom administracji publicznej, sądom i prokuraturze;
- Policji, Straży Granicznej, Służbie Więziennej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Celnej, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Komendatowi Straży Marszałkowskiej; organom Krajowej Administracji Skarbowej; Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych;
- ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych; Ministerowi Sprawiedliwości; organom informacji finansowej;
- państwowym i komunalnym jednostkom organizacyjnym oraz innym pod-miotom – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach;
- Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi – w zakresie danych osób poszukiwanych.
- Dane są udostępniane:
- osobom i jednostkom organizacyjnym – jeżeli wykażą w tym interes prawny;
- jednostkom organizacyjnym – jeżeli po ich wykorzystaniu w celach badawczych, statystycznych lub badania opinii publicznej dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli na ustalenie tożsamości osób, których dane dotyczą;
- innym osobom i podmiotom – jeżeli uwiarygodnią one interes faktyczny w otrzymaniu danych i za zgodą osób, których dane dotyczą.
Wymagane dokumenty
- Wniosek od osoby posiadającej interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów.
- Dokument stwierdzający tożsamość.
- Kserokopia dokumentu świadczącego o interesie prawnym (oryginał do wglądu).
- Dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
Odbiorca usługi
Termin załatwienia sprawy
Termin załatwienia sprawy wynosi do 7 dni od daty wpływu wniosku.
Odmowa wydania zaświadczenia bądź odmowa wydania zaświadczenia o żądanej treści następuje w drodze postanowienia.
Dodatkowe informacje
Odwołanie wnosi się do Wojewody Mazowieckiego w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia, za pośrednictwem organu, który to rozstrzygnięcie wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy:
- ulepszenia organizacji,
- wzmacnianie praworządności,
- usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom,
- ochrony własności społecznej,
- lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
- Opłata skarbowa w kwocie 17 zł za wydanie zaświadczenia.
- Opłata skarbowa w kwocie 31 zł za udostępnienie danych osoby trzeciej.
- Opłata skarbowa w kwocie 17 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa do wystąpienia o zaświadczenie w imieniu podmiotu, który wnioskuje o wydanie zaświadczenia.
Zaświadczenie wydaje się osobie, której ono dotyczy, bądź członkowi rodziny wspólnie zamieszkałemu, po przedłożeniu pisemnego upoważnienia do załatwienia sprawy w jego imieniu. Na zasadach ogólnych można je przekazać lub przesłać pełnomocnikowi wskazanemu we wniosku. W innych przypadkach zaświadczenie może być wydane jedynie po udokumentowaniu interesu prawnego do posiadania danych.
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2018r. poz. 2096 z późn. zm.)
-
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2019r. poz. 1000 z późn. zm.)
-
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U. 2019r. poz. 1397)
-
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. 2019r. poz. 653 z późn. zm.)
-
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. 2019r. poz. 700 z późn. zm.)
-
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 października 2011 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi (Dz. U. 2015r. poz. 1604 z późn. zm.)
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentacji związanej z dowodami osobistymi (Dz. U. 2016r. poz. 319)
- Usługi dla obywateli - Sprawy obywatelskie - Dowody osobiste
- Usługi dla instytucji, urzędów - Sprawy obywatelskie - Dowody osobiste
W chwili obecnej, za pośrednictwem portalu Wrota Mazowsza,
dla wybranej usługi nie można złożyć dokumentu drogą elektroniczną
do żadnego urzędu