Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie i dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Przeczytaj politykę prywatności Przeczytaj politykę cookies
Zawiadomienie o utworzeniu stowarzyszenia zwykłego
Ogólny opis
Zawiadomienie o utworzeniu stowarzyszenia zwykłego
Opis skrócony
Stowarzyszenie zwykłe stanowi uproszczoną formę stowarzyszenia i od 20 maja 2016 r. można je będzie zarejestrować w Starostwie Powiatowym. Najważniejszą różnicą jest to, że stowarzyszenie zwykłe nie posiada osobowości prawnej, w związku z tym nie podlega rejestracji w sądzie.
Utworzenie stowarzyszenia zwykłego następuje gdy:
co najmniej trzy osoby (obywatele polscy posiadający pełną zdolność do czynności prawnych oraz prawa publiczne, którzy ukończyli 18 lat) pragną założyć stowarzyszenie zwykłe;
uchwalają regulamin działalności (w formie pisemnej) stowarzyszenia.
3. Uchwalając regulamin należy wziąć pod uwagę, że stowarzyszenie zwykłe:
posiada określony cel lub cele;
określa środki działania, które mogą być finansowane wyłącznie ze składek członkowskich.
Wymagane dokumenty
Zawiadomienie o utworzeniu stowarzyszenia zwykłego, określające nazwę i adres siedziby stowarzyszenia.
Lista co najmniej trzech założycieli zawierającą imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia oraz własnoręczne podpisy, bądź oświadczenia założycieli o: posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych oraz nie pozbawieniu praw publicznych.
Protokół z zebrania założycielskiego zawierający uchwały: o założeniu stowarzyszenia, o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo o wyborze Zarządu, o uchwaleniu regulaminu stowarzyszenia. o wyborze organu kontrolnego (jeśli powołano).
Regulamin stowarzyszenia określający jego nazwę, cel, teren i środki działania, siedzibę oraz przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie albo wybór Zarządu.
Odbiorca usługi
Obywatel
Termin załatwienia sprawy
Jeżeli w ciągu 30 dni od dnia uzyskania informacji o założeniu stowarzyszenia zwykłego nie zakazano jego działalności, może ono rozpocząć funkcjonowanie.
Dodatkowe informacje
Tryb odwoławczy
Brak
Skargi i wnioski
Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw. Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Opłata
Postępowanie wolne od opłat.
Informacje dodatkowe
Ponieważ stowarzyszenie zwykłe nie ma osobowości prawnej, to nie może:
prowadzić działalności gospodarczej;
powoływać oddziałów terenowych;
łączyć się w związku stowarzyszeń;
zrzeszać osób prawnych;
przyjmować darowizn spadków i zapisów, oraz korzystać z ofiarności publicznej.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2020r. poz. 2261)
Klasyfikacje usługi
Usługi dla obywateli - Sprawy obywatelskie - Stowarzyszenia
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013.