Odszkodowanie za grunty wydzielone w wyniku podziału nieruchomości pod drogi publiczne
Ogólny opis
Odszkodowanie za grunty wydzielone w wyniku podziału nieruchomości pod drogi publiczne
Opis skrócony
- Działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe z nieruchomości, których podział został dokonany na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego, przechodzą z mocy prawa odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca projekt podziału stała się ostateczna, a orzeczenie o podziale prawomocne.
- Za działki gruntu, o których mowa przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub użytkownikiem wieczystym a właściwym organem. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, odszkodowanie ustala się i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o ustalenie odszkodowania za drogi publiczne przejęte w wyniku podziału nieruchomości podpisany przez wszystkie uprawnione osoby.
- Ostateczna decyzja zatwierdzająca projekt podziału geodezyjnego nieruchomości, na mocy którego wydzielona została działka gruntu pod drogę wraz z załącznikiem graficznym (kserokopia).
- Odpis z księgi wieczystej potwierdzający prawo własności do nieruchomości na dzień uprawomocnienia się decyzji o podziale (oryginał).
- W przypadku spadkobierców - postanowienia o nabyciu praw do spadku lub notarialny akt poświadczenia dziedziczenia.
- Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
Odbiorca usługi
Obywatel, Przedsiębiorca
Termin załatwienia sprawy
Sprawa załatwiana jest niezwłocznie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku (do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu).
W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
Dodatkowe informacje
Odwołanie wnosi się do właściwego Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za pośrednictwem organu, który ją wydał. O zachowaniu terminu decyduje data złożenia odwołania w Urzędzie lub data jego nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Wniesienie odwołania jest wolne od opłat.
Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
- Wniosek o odszkodowanie za grunty wydzielone w wyniku podziału nieruchomości pod drogi publiczne jest wolny od opłat.
- 17 zł opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2016r. poz. 23)
-
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2015r. poz. 1774 z późn. zm.)
- Usługi dla obywateli - Gospodarka nieruchomościami - Odszkodowania
- Usługi dla przedsiębiorców - Gospodarka nieruchomościami - Odszkodowania
- Odszkodowanie
- Nieruchomość
- Grunt
- Wywłaszczenie
- Infrastruktura
- Droga
- Budowa
W chwili obecnej, za pośrednictwem portalu Wrota Mazowsza,
dla wybranej usługi nie można złożyć dokumentu drogą elektroniczną
do żadnego urzędu