Wyszukaj usługę
KARTA OGÓLNA USŁUGI
Zgłoszenie zmiany dotyczącej danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków.
Ogólny opis
Zgłoszenie zmiany dotyczącej danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków.
Opis skrócony
Właściciele oraz władający gruntami, budynkami lub lokalami, a w odniesieniu do gruntów państwowych i samorządowych – inne osoby fizyczne lub prawne, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części, zgodnie z art. 22 ust. 2 i 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, mają obowiązek w terminie 30 dni licząc od dnia powstania zmiany zgłosić wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków. Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z aktów normatywnych, prawomocnych orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych, aktów notarialnych, materiałów zasobu, wpisów w innych rejestrach publicznych oraz dokumentacji architektoniczno-budowlanej przechowywanej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o dokonanie zmiany danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków.
- Dokumenty stanowiące w świetle art. 22 i 23 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne podstawę do dokonania zmiany, które w szczególności stanowić mogą: akty notarialne, postanowienie sądu, akt własności.
- Pełnomocnictwo w przypadku ustanowienia pełnomocnika wraz z dowodem uiszczenia stosownej opłaty.
Odbiorca usługi
Obywatel, Przedsiębiorca, Instytucja
Termin załatwienia sprawy
Sprawa załatwiana jest niezwłocznie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku (do tego terminu nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu).
W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu do 2 miesięcy.
Dodatkowe informacje
Tryb odwoławczy
Tryb odwoławczy dotyczy tylko przypadku, gdy zmiana danych zawartych w rejestrze gruntów i budynków wymagała wydania decyzji administracyjnej. Wówczas odwołanie od takiej decyzji wnosi się do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji w sprawie, za pośrednictwem organu, który ją wydał.
Skargi i wnioski
Przedmiotem skargi może być zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być między innymi sprawy ulepszenia organizacji, wzmacnianie praworządności, usprawnienie pracy i zapobieganie nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Organ właściwy dla załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Opłata
- Zgłoszenie zmiany dotyczącej danych zawartych w ewidencji gruntów i budynków co do zasady nie podlega opłacie.
- Opłatę skarbową w wysokości 10 zł należy uiścić w wypadku konieczności wydania decyzji administracyjnej, gdy aktualizacja bazy ewidencji gruntów i budynków jest dokonywania na wniosek lub zgłoszenie w drodze decyzji administracyjnej (opłacie tej podlega wyłącznie decyzja o aktualizacji lub o odmowie aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, od opłaty tej zwolnione są decyzje o umorzeniu postępowania).
- Opłata skarbowa w kwocie 17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii.
Informacje dodatkowe
Jeżeli uzyskanie danych niezbędnych do aktualizacji bazy danych ewidencji gruntów i budynków nie jest możliwe w inny sposób, właściwy organ może, w drodze decyzji administracyjnej, nałożyć na właścicieli/władających, obowiązek: bądź opracowania dokumentacji geodezyjnej niezbędnej do aktualizacji bazy danych ewidencji gruntów i budynków, w przypadku ustalenia, że stan rzeczywisty nieruchomości jest inny niż ujawniony w tej bazie danych, a różnica ta jest skutkiem robót budowlanych, o których mowa w art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, bądź udostępnienia dokumentacji budowy lub dokumentacji powykonawczej, o której mowa w art. 3 pkt 13 i 14 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, jeżeli jest to niezbędne do ujawnienia w bazie danych ewidencji gruntów i budynków danych dotyczących budynku lub działki, bądź udzielenia informacji o sposobie użytkowania budynków i lokali. W przypadku uchylania się obowiązanych podmiotów od wykonania nałożonego decyzją administracyjną obowiązku opracowania dokumentacji geodezyjnej niezbędnej do aktualizacji bazy danych ewidencji gruntów i budynków, następuje egzekucja tego obowiązku w drodze wykonania zastępczego w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1314 ze zm.).
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2018r. poz. 2096 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2019r. poz. 1000)
- Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. 2019r. poz. 725 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. 2019r. poz. 393)
Klasyfikacje usługi
- Usługi dla obywateli - Geodezja i Kataster - Ewidencja gruntów i budynków
- Usługi dla przedsiębiorców - Geodezja i Kataster - Ewidencja gruntów i budynków
- Usługi dla instytucji, urzędów - Geodezja i Kataster - Ewidencja gruntów i budynków
Kategorie życiowe
- Budowa
- Inwestycja
- Działalność gospodarcza
- Ewidencja
- Nieruchomość
- Infrastruktura
W chwili obecnej, za pośrednictwem portalu Wrota Mazowsza, dla wybranej usługi nie można złożyć dokumentu drogą elektroniczną do żadnego urzędu
Liczba wyświetleń: 7595319